Πλάκα Μήλου, 1991 |
(σε συνέχεια της συζήτησης που έχει ξεκινήσει για την νησιωτικότητα)
ΕΝΟΡΑΣΗ, ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ
« καταπληκτικά στη Νίσυρο, κατέβηκες στο ηφαίστειο με
τον Ηρακλή?»
« εκείνη η ερημική παραλία στην Αστυπάλαια»
« Αυτή η παρέα στην Σαντορίνη στο Actuel τι κέφι έκανε»
« Ωραία τα Μαστιχοχώρια αλλά στο Πυργί το παρακάνανε»
« Camping KOULA και ξερό ψωμί»
« Το κάτω Κουφονήσι είναι το καλό,το ακατοίκητο, δεν
το ξέρουν πολλοί»
Καμία ουσιαστική επαφή με την τοπική κοινωνία, αποσπασματικές
συζητήσεις, αφηγήσεις και γεγονότα και πάλι πίσω στην Πόλη .
Εν τω μεταξύ οι τοπικές κοινωνίες αντιμετώπιζαν τα
προβλήματα τους με όσα μέσα μπορούσαν να έχουν, λόγω της δυσκολίας μετακίνησης και προσπαθούσαν με κόπο να υπάρξουν.
Είναι δύσκολος τόπος το Αιγαίο να ζεις γι’ αυτό
άλλωστε και διαμόρφωσε όλους αυτούς τους πολιτισμούς.
Δύο φορές ισοπεδώθηκε η Κνωσός και ξαναγεννήθηκε.
Η ιστορία είναι πολλές φορές αμείλικτη.
Τους άκουσε κανείς, ενδιαφέρθηκε κανείς εκτός νησιού
να παρέμβει, να βοηθήσει ή να προσφέρει με ουσιαστικό έργο;
Όχι, παρά μόνο κυρίως στα καλλιτεχνικά.
Αναφέρονται σε αυτό εφημερίδες του 1976!!!
Να σημειώσω για να χαλάσω λίγο το όνειρο:
Η Πάρος την
δεκαετία του ’50 και του ’60 χωριζόταν σε δύο τάξεις: τους έχοντες και τους μη
έχοντες. Τους έχοντες τα πάντα και τους μη έχοντες τίποτα. Ο πληθυσμός
μετανάστευε, για μια καλύτερη ζωή, και όσοι έμεναν πίσω «υπηρετούσαν» αυτούς
που είχαν τις όποιες πλουτοπαραγωγικές πηγές.
Πως άλλαξε αυτό;
Δυστυχώς η
αλήθεια είναι, με τον τουρισμό. Έγινε ανακατανομή του πλούτου καθώς όλοι είχαν
μερίδιο σε αυτό, υπήρξε δλδ μια περίεργη «κομμούνα» που μοίραζε σε όποιον
συμμετείχε και καλώς η κακώς συμμετείχαν όλοι, και σιγά σιγά οι νέοι κάτοικοι
και οι νέοι επενδυτές.
Συζητάμε για την μη ύπαρξη αποτυπώματος τεχνητού στο τοπίο και αν σταχυολογήσεις τις διπλωματικές των σχολών παρουσιάζονται άπειρα θέματα «πολιτιστικών κέντρων» «μουσείων», «εκθεσιακών χώρων» «χώρων περισυλλογής» κλπ σε κορφοβούνια, σε απόκρημνες πλαγιές, σε απάτητα τοπία, σε απομακρυσμένα νησιά .
Άπειρες διπλωματικές με υποσκαφή, ενίοτε «κλεμμένη
αρχιτεκτονική»
Μοντελάκια γνωστών star architects να αναπαράγονται
αθρόα, κλπ.
Θα μπορούσαν, παράδειγμα, τα ερευνητικά να ασχοληθούν
πχ με το ΦΕΚ της ΙΟΥ
(guess what? ΔΕΝ ΕΧΕΙ!!!!!!)
Δεν έχει ειδικό διάταγμα η Ίος …
το ξέρετε?
Και μετά μας απογοητεύει το νέο ξενοδοχείο και το σχολιάζουμε
αρνητικά κλπ.
Τα ΣΑ λειτουργούν χρόνια. Η δικιά μου εμπειρία από το ΣΑ NAΞΟΥ ΚΑΙ ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ είναι σε γενικές γραμμές πολύ καλή. Δηλαδή ενώ όταν ξεκινήσαμε, η αρχιτεκτονική που σχεδιάζαμε δεν ήταν αυτή που εναρμονιζόταν με τα τυπικά μορφολογικά χαρακτηριστικά του νησιού, σιγά σιγά αποδέχτηκαν το ιδίωμα μας, και να πω ότι οι παρατηρήσεις εντοπίζονταν σε θέματα μεγέθους και παρέμβασης στο τοπίο και σπανίως τα τελευταία χρόνια σε μορφολογικά στοιχεία.
Στελεχώστε λοιπόν τα ΣΑ από Ακαδημαϊκούς μετά από
έρευνα, να μπορέσουν να «βοηθήσουν» την προσπάθεια των ΣΑ για να προστατευτεί η
κληρονομιά του τόπου.
Η Πάρος έχει ΓΠΣ (2013) και αν κάνει κάποιος τον κόπο να το διαβάσει, μιλάει πολύ συγκροτημένα για όλα αυτά που παρέλασαν στα άρθρα εδώ και μέρες. Εντάξει δεν έχει αναφορές στον Βιρίλιο και στην σχιζοφρένεια του καπιταλισμού των Deleuze και Guattari ούτε στο Gender Space της Beatriz Colomina αλλά τα ξεκοκαλίζει τα θέματα μέχρι τα μονοπάτια και τους υδροβιότοπους και όλες τις μικρές λεπτομερείς επισημάνσεις
Είναι εργαλείο που αν χρησιμοποιηθεί σωστά μπορεί να συμμαζέψει και να δρομολογήσει σωστά τις εξελίξεις. Eίναι απαραίτητο και για τα υπόλοιπα νησιά.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Όλα είναι τέλεια δλδ?
Προφανώς και όχι και προφανώς και θέλει ουσιαστικές
παρεμβάσεις και προφανώς και θέλει διορθώσεις και προφανώς και θέλει παρουσία
και συμμετοχή.
Δεν αποτύχαμε εμείς και άλλοι συνάδερφοι να πείσουμε
πολλές φορές τον «κακό πελάτη» να μην σεβαστεί τις αξίες του τόπου την
ιδιαιτερότητα του τοπίου;
Ναι προφανώς και συνέβη.
Αλλά η προσπάθεια είναι
διαρκής και στοχεύει στο να συνειδητοποιήσει ο πελάτης, που τα κίνητρά του κατά
βάση είναι επενδυτικά, ότι η εγκράτεια και το μέτρο είναι ο σύμβουλος μας και
όχι η μέγιστη εκμετάλλευση.
( Στο τέλος, μια αλληλογραφία με επίδοξο πελάτη ως
παράδειγμα)
Μια συνεχομένη προσπάθεια που νομίζω αρκετές φορές
βρήκε το δρόμο της.
Τα κάνουμε όλα σωστά?
Όχι βέβαια, αποτυγχάνουμε αλλά προσπαθούμε.
Προσπαθούμε μέσα σε αυτό το πλαίσιο να υπάρξουμε, να
σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε αρχιτεκτονική με μια ηθική, με σωστές
συνεργασίες με ανθρώπους, με συναδέρφους, με συνεργεία, με τον κόσμο της
οικοδομής, με τοπικές βιοτεχνίες και μονάδες παραγωγής, με το τι έχουμε στα
χέρια μας.
Πραγματική ακροβασία, πολλές φορές πέφτουμε, αλλά
είναι αυτό που μας αρέσει, βρισκόμαστε να σχεδιάζουμε και υλοποιούμε σε έναν
ιερό τόπο, έτσι το αντιλαμβανόμαστε.
Αυτό το παραπάνω επειδή έχει ξανασυμβεί δεν πρέπει να
μας κάνει πικρόχολους, υπάρχουν νέοι αρχιτέκτονες με υψηλή ικανότητα στο
σχεδιασμό και με γνώση αρχιτεκτονική, που τολμάνε και σχεδιάζουν σημαντικά
έργα. Ναι, τι να κάνουμε, εξοχικές κατοικίες.
Ας δώσουν λοιπόν οι παλιοί που είχαν 30 δημόσια έργα
στην καθισιά τους (και τώρα δείχνουν με το δάχτυλο) τα φώτα τους σε αυτούς που
δεν τους δόθηκε η δυνατότητα.
Ο μέγας Άρης Κωνσταντινίδης σε μια συνέντευξή που
ρωτήθηκε για τον ποιο (νέο) αρχιτέκτονα θεωρεί αξιόλογο ΠΑΡΕΠΕΜΨΕ στους λαϊκούς
τεχνίτες. Ε, μην φτάσουμε και εμείς να ακουγόμαστε τόσο μίζεροι.
Έχει και μετά από εμάς διαδρομή η αρχιτεκτονική και
σίγουρα δεν μας περιμένει.
Επειδή με πολλούς γνωριζόμαστε και εκτός FB ..
καλοπροαίρετα μιλάω
“There is no other place in the world that we loved this much. Absolutely beautiful, Just the sun, the sea and the serenity"
Μια από τις κάρτες που ο T. Capote έστειλε από το 'Villa Meltemi' |
Υ.Γ. 2
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟΝ ΠΕΛΑΤΗ (ΠΟΥ ΠΑΣ ΡΕ ΚΑΡΑΜΗΤΡΟ)
Dear …..,
………The outdoor living in
Greece as well as the Mediterranean landscape dictates our moves.
Intense Light and Greek
microclimate as well as the proximity to the sea gives the guide lines to
the design.
A summer house from our
experience should be easy living – easy to maintain and have the least possible
complications on the systems that will be applied.
The above lead to the design
decisions both inside and outside.
The house has to be a part of
the topography and should accommodate basic needs, we don’t want to reproduce
the city feeling so we have to take out things that will be necessary in the
urban life.
Photos that you have sent from
the lot create a feeling of serenity and peacefulness.
The luxury is just to be able
to be living there. That is the luxury, design has to go along with this, any
superfluous elements will eventually be out of context.
The canvas is present – colors,
textures, views, natural elements.
Messinian Landscape is a very
unique area with an unparalleled beauty and this is our design frame.
I think the project is already
waiting between the olive trees.
We just have to connect the
lines!!!!
Best
Yiorgos
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Dear Yiorgos,
thank you for your
philosophical view, it is much appreciated...
Could we schedule a video-call
sometime next week?
============================================
Ο Γιώργος Σπυρίδωνος είναι co-founder του Αρχιτεκτονικού Γραφείου react.architects
Αναρτήθηκε στην προσωπική του σελίδα στο Facebook, την 4.9.2022
Με την άδεια του συγγραφέος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου